صفحه اصلی > پنج برتر : 5 رئیس جمهور برتر تاریخ سینما !

5 رئیس جمهور برتر تاریخ سینما !

316

(سیاوش شاهمرادی)

در تاریخ سینما فیلم های زیادی در مورد رئیس جمهوران ساخته شده.بعضی از انها حالت زندگی نامه داشته و بعضی دیگر حالت انتقادی.حتی فیلم های کمدی هم در این زمینه بود.اما کمتر فیلمی بوده که بتواند از موضوع خسته کننده ای مثل سیاست،بهترین استفاده را برد و تبدیل به فیلم خوبی شود.

5-بانوی اهنین:فیلم بانوی اهنین درباره ی یکی از مهمترین نخست وزیران انگلستان یعنی مارگارت تاچر هست که البته هنوز در قید حیات است.فیلم نگاهی کلی به زندگی مارگارت تاچر و چگونگی رسیدن او به همچین مقامی هست.همچنین نشانگر نوع سیاستی است که مارگارت تاچر در زمان نخست وزیری خود به کار گرفته بود.هر چند فیلم به خوبی این موضوع رو بازگو می کند اما باید قبول کرد که هر سیاست مداری اشتباهاتی در در دوران کاری اش انجام داده ولی این فیلم به هیچ کدام از انها نمی پردازد و تقریبا در تمام فیلم به تحسین خانم تاچر می پردازد.اما چیزی که این فیلم رو بسیار زیبا می کند بازی مریل استریپ است.مریل استریپ که به خاطر بازی در این فیلم جایزه گلدن گلاب رو هم برده کاملا در نقش خود فرو رفته و انگار خود مارگارت تاچر در این فیلم بازی کرده.کسانی که بیشتر با این سیاست مدار سر و کار داشته می دانند  که مریل استریپ مو به موی حرکات خانم تاچر را در فیلم به نمایش می گذارد  حتی نوع صدا او هم بسیار شبیه به مارگارت تاچر است.فیلم بانوی اهنین یک فیلم سیاسی خوب است هر چند می توانست با کمی بی پروایی بیشتر به یکی از بهترین های امسال تبدیل شود.

4-نیمه ماه مارس:نیمه ماه مارس فیلمی به کارگردانی و بازی جورج کلونی که امسال اکران شده و مورد توجه منتقدان هم قرار گرفته در مورد رقابت نامزد های ریاست جمهوری هست.فیلم موضوع بسیار جالب را انتخاب کرده و به طرز زیبایی به بحث رقابت ریاست جمهوری می پردازد.در واقع این فیلم نشانگر سیاست های پشت پرده این گونه رقابت ها است و  رئیس جمهوران را مانند عروسکان خیمه شب بازی نشان می دهد که نه تنها هیچ کدام از وعده هایشان را عملی نمی کنند بلکه حقایق کثیفی را نیز در پیش خود نگه می دارند.بازی جرج کلونی و رایان گوسلینگ بسیار خوب از کار در امده و داستان جالب فیلم باعث زیبایی بیشتر فیلم شده.قیافه جرج کلونی هم که به شدت به  رئیس جمهور ها می خورد. نکته جالب دیگر این فیلم این است که هر کدام از شخصیت های فیلم نمایانگر نوعی طرز فکر در جامعه امریکا هست اما شاید بهترین نکته فیلم دیالوگ های زیبا و انتقادی فیلم باشد که این فیلم را ارزشمند می کند.

3-فراست/نیکسون:فراست/نیکسون یکی از بهترین فیلم های سیاسی چند سال اخیر بوده.شاید هیچکس فکرش رو هم نمی کرد که یک فیلم بر اساس مصاحبه دیوید فراست با ریچارد نیکسون اینقدر جذاب باشد.ریچارد نیکسون یک  رئیس جمهور مشهور است اما نه خاطر خدماتش بلکه به خاطر فاجعه ای به نام واترگیت.حالا در این فیلم و بعد از استعفای او،این مصاحبه می تواند شانسی برای توجیه کارهایش باشد.فیلم نه تنها به این مصاحبه ی جنجالی بین این دو می پردازد بلکه به زندگی هر دو شخصیت فیلم و زندگی شخصی انها هم نگاهی دارد.دیالوگ های رد و بدل شده بین دیوید فراست و ریچار نیکسون اینقدر هیجان انگیز و زیبا کار شده تا اخرین لحظه هم فیلم هیجان انگیز است.همچنین بازی زیبای فرانک لانگلا در نقش ریچارد نیکسون ارزش فیلم را دو چندان می کند.

2-نویسنده پشت پرده:فیلم نویسنده پشت پرده اثر کارگردان بزرگ رومن پولانسکی است.شاید نام همین کارگردان باعث بشود تا بفهمیم که با یک فیلم زیبا سر و کار داریم.فیلم نویسنده پشت پرده برگرفته از اثر ریچار هریس به نام روح است.فیلم به زندگی  یک نویسنده می پردازد که برای نوشتن یک زندگی نامه برای ادام لانگ نخست وزیر سابق انگلستان استخدام می شود اما به مرور زمان او متوجه حقایق کثیف این نخست وزیر می شود.فیلم خیلی به کتاب وفادار بوده(هر چند خود من کتاب رو نخوانده ام ولی اینطور گفته می شه)و به نظر خودم خیلی خوب توانسته که زندگی یک نخست وزیر رو از جانب یک نویسنده به تصویر بکشد.همچنین بازی برازنان در نقش نسخت وزیر بسیار خوب بوده و لوکیشن های سرد فیلم هم با موضوع فیلم همخوانی دارند.فیلم با نشان دادن قضیه مرگ نویسنده قبلی کمی چاشنی جنایی هم به فیلم اضافه می کند قابل تقدیر است.بسیاری این فیلم و کتاب رو انتقادی به سیاست های غلط تونی بلر نیز می دانند. همچنین پایان  زیبا و شوک اور فیلم، به ارزش فیلم می افزاید.

1-تمام مردان  رئیس جمهور:فیلم تمام مردان  رئیس جمهور و باز هم فیلمی درباره ریچارد نیکسون.شاید نیکسون را بتوان محبوب ترین  رئیس جمهور تاریخ سینما دانست .هر چند که این فیلم هیچ وقت خود  رئیس جمهور رو نشان نمی دهد ولی یکی از بهترین فیلم هایی هست که درباره یک  رئیس جمهور ساخته شده.هر چقدر که فیلم فراست/نیکسون به وقایع بعد واترگیت می پرداخت این فیلم به وقایع خود واترگیت می پردازد.فیلم به دو روزنامه نگار جوان یعنی باب وودوارد و کارل برنستاین و تلاش انها براینشان دادن حقایق است.فیلم به خوبی توانسته حال و هوای ژورنالیستی رو القا کند و همچنین فیلم به خوبی به وقایع واترگیت پرداخته و تک تک جزییات ان را نشان می دهد.فیلم حتی تواسنته جامعه ان روز های امریکا و احساس نامیدی و سر افکندگی رو در مردم نشان دهد.رابرت ردفورد و داستین هافمن هر  دو در این فیلم عالی کرده اند و کاملا مانند دو کاراگاه به دنبال سرنخ ها می گردند.فیلم برداری گوردون ویلیس از نقاط قوت فیلم است.این فیلم برنده نامزد 8 جایزه اسکار و 4 جایزه اسکار را هم برده که نشان دهنده خوب بودن این فیلم است.

(محمد علیزاده)

برای اولین بار رفتیم سراغ سوژه بهترین رئیس جمهور سینما . بدین معنی که بهترین کاراکتر های رئیس جمهور موجود در فیلم های سرشناس را که بهترین و تاثیر گذار ترین رول را داشته اند انتخاب کنیم و لیست خودمان را تشکیل بدهیم اما تبصره ای هم در این مورد قائل شدند ،آن هم اینکه نه فقط رؤسای جمهور بلکه نخست وزیران را هم که بصورت دموکراتیک انتخاب شده اند را هم می توانیم در لیست قرار دهیم .بریم سراغ لیست:

5.The American President(رئیس جمهور آمریکایی):چه چیز بهتر از اینکه در یک کمدی -درام ،رئیس جمهوری عاشق پیشه ببینید. رئیس جمهوری که عاشق زنی می شود، با او می رقصد و به او دل می بازد .کمتر فیلمی ساخته می شود که رئیس جمهور را با تمام ابهت ظاهری اش در این موقعیت قرار دهد. فکر می کنم بازی خوب “مایکل داگلاس” در نقش “پرزیدنت آندرو شپرد” شایسته این لیست باشد.

4. Independence Day(روز استقلال):فضایی ها به زمین حمله می کنند، وقتی که تمام امید ها از ادامه نسل بشر سلب شده ناگهان آمریکایی ها همه را نجات می دهند آن هم در روزی مثل “روز استقلال”.  ولی اگر با انصاف قضاوت کنیم چه قدر سوژه پیش پا افتاده و وطن پرستانه ای دارد این فیلم!

با وجود اینکه روز استقلال در نوع خود یکی از بهترین ها است ولی با خود فیلم چندان کاری نداریم بحث ما “رئیس جمهور ایالات متحده توماس جی ویتمور”است که توسط “بیل پال من ” ایفا می شود. این آقای رئیس جمهور موقعی که دیگر نیروی انسانی کافی برای هدایت جنگنده های F-18 نیست سوار یکی از آن ها می شود و پدر فضایی ها را در می آورد در ضمن چندین سخن رانی آتشین و وطن پرستانه و صلح جویانه را هم به این سوار کاری هوایی اضافه کنید.معجون همه این ها تصویر زیبایی از یک رئیس جمهور است وفا دار است که با تصمیمات خود دنیا را نجات می دهد توصیه می کنم این رئیس جمهور کمتر دیده شده را از دست ندهید.

3.Nixon/Frost(نیکسون / فراست) :برای اینکه بدانید چه قدر حرف زدن در باره این فیلم سخت است خودتان را جای من بگذارید.جریان فیلم این است که پس از کناره گیری “ریچارد نیکسون” از سمت ریاست جمهوری ایالات متحده او به پرسش های بی جواب پیرامون “واتر گیت ” پاسخی نمی دهد اما فراست خبرنگار خبره او را به صندلی مصاحبه می نشاند و سعی در کلید زدن به راز های دولتی از زبان خود نیکسون دارد.

ساخت کل فیلم سراپا یک قمار بزرگ بود چون بازنگری چنین موضوعی از طرف یک کارگردان ریسک های زیادی به عهده داشت از جمله خطر این وجود داشت که کارگردان بر چسب جانبداری بخورد و یا مورد اتهام های مختلف واقع بشود ولی با موفقیت توانست دوباره ریچارد نیکسون را با همان حال و هوا به پرده نقره ای بیاورد و مروری دوباره بر یکی از مهم ترین اتفاقات ایالات متحده داشته باشد.

با جمله ای ساده می توان گفت فیلم بازسازی سینمایی یک مصاحبه تلویزیونی است اما نه به همین سادگی!

نقش ریچارد نیکسون را “فرانک لانگلا” بر عهده دارد بایستی بگویم از به یاد ماندنی ترین رئیس جمهور هایی است که به عمرم در سینما دیده ام .شما در سینما رئیس جمهور گناهکاری دیده اید که باید پاسخگوی سوالات باشد ؟ فکر کنم فقط همین یکی باشد. اگر به این نوع فیلم علاقه دارید فیلم “تمام مردان رئیس جمهور” را هم ببینید.

2.Ides of March(نیمه ماه مارس) :بله زیاد دور نشویم همین فیلمی که در سال 2011 اکران شد یکی از بهترین چهره ها را از سیاست آمریکا به پرده کشید .درست است که “نیمه ماه مارس”مستقیما کاری با رئیس جمهور ندارد ولی با کاندیدا های داخل حزبی که سر و کار دارد!به همین علت تصمیم گرفتیم از نبود شخص رئیس جمهور در این فیلم چشم پوشی کنیم و “فیلیپ موریس” را زیر ذره بین قرار دهیم

هنوز بحث فیلم داغ است و دو روز از گلدن گلاب و نامزدی آن در چند رشته نمی گذرد پس زیاد نیازی به اشاره ی فیلم نیست اما جورج کلونی در نقش فرماندار “فیلیپ موریس” واقعا درخشید و به یکی از فراموش نشدنی ها تبدیل شد.پیامی که موریس رساند چنین چیزی بود:

سیاست پدر و مادر ندارد. به همین سادگی همان چیزی که همه می دانیم. او دوباره با آن اخلاق تغییر پذیرش برای همه ما اثبات کرد به ما آموخت که سیاست ، سیاست است و بس!

1.Iron Lady(بانوی آهنین) :بحث اینکه آیا “مارگرت تاچر” و جایگاه سیاسی – اجتماعی او ارزش ساخت فیلم سینمایی دارد یا نه به کنار ولی “مریل استریپ” که از لحاظ ظاهری فرق چندانی با خود تاچر ندارد توانست سکان هدایت فیلم را بر عهده بگیرد و از خود فیلم پیشی بگیرد.

بانوی آهنین از معدود فیلم هایی بود که در آن منتقدین فیلم را کنار گذاشتند و فقط بازی “مریل استریپ” را مد نظر گرفتند و گواه این نقش بیادماندنی  گلدن گلابی بود که دیروز گرفت .

Iron_lady_quad-reduced-1024x768

(محمد باقری)

در طول تاریخ هم سیاسیون مثبت اندیش ، دلسوز و خدمت گذار بوده اند و هم کسانی که چه بر اساس عقاید شخصی یا هر دلیل دیگر به دنبال قدرت بوده و … راستش را بخواهید هیچگاه در دنیای واقعی درک درستی از سیاست نداشته ام. اما خوشبختانه در سینما می توان از سیاست هم لذت برد! و اما 5 انتخاب من برای بهترین رئیس جمهور های تاریخ سینما:

5- اندرو شفرد «رئیس جمهور آمریکائی» : خوب اولین انتخابم به هیچ وجه برای زندگی سیاسی و یا اقتدار شخصیتی مایکل داگلاس در «رئیس جمهور آمریکائی» نیست. بلکه بخش زندگی شخصی اندرو شفرد است. یادمان نرود رئیس جمهور هم زندگی شخصی دارد و می تواند سال ها پس از مرگ همسرش عاشق خانم طرفدار محیط زیست شود!

4- ریچارد نیکسون «فراست/نیکسون» : درست است که او حسابی بد نام است و پس از رسوایی واتر گیت مجبور به استعفا شده. اما این که هنوز به دنبال حفظ آبرویش است و در مناظره ای شرکت می کند که می نواند او را نابود کند و می کند ، برای من قابل تقدیر است.

3- آقای رئیس جمهور «سگ را بجنبان» : تعجب نکنید چرا رئیس جمهوری را انتخاب کردم که نه تنها تقریبا در فیلم حضور ندارد بلکه حتی تصمیم خاصی را هم در طول فیلم نمی گیرد ، زیرا یک دلیل مهم برای این انتخاب دارم. این آقای رئیس جمهور هیچ کار که نکرده باشد یک کار را درست انجام داده و آن سپردن کار به دست کاردان! مهم نیست که فرصتی تا انتخابات نمانده و با روشن شدن رسوایی ها انتخابات را از دست خواهی داد. اگر رئیس جمهور عاقلی باشی شخصی را پیدا می کنی که بتواند یک دوره دیگر ریاستت را حفظ کند.

2- پرزیدنت مافلی «دکتر استرنج لاو» : عکس انتخاب قبلی که اطرافیان آقای رئیس جمهور همه مشکلات را حل کردند و وی را نجات دادند این بار اطرافیان مافلی او را در موقعیت سختی قرار داده اند و البته دلیل من برای انتخاش صداقتی است که دارد ، او با نخست وزیر روسیه تماس می گیرد تا خبر از حمله هواپیمای حامل بمب اتمی بدهد. البته این دیالوگ هم در انتخابم بی تاثیر نبود “آقایون نمیتونید اینجا دعوا کنید ، اینجا اتاق جنگه!”.

1- نلسون ماندلا «Invictus» : بدون تردید بهترین رئیس جمهوری که بر پرده نقره ای دیده ام آقای مورگان فریمن در فیلم Invictus بوده. رئیس جمهوری که با کمک تیم ملی راگبی کشورش سعی دارد تا اختلاف رنگ و نژاد را در سرزمین رنگین کمان شکست دهد.

premandela

(عزت محمد خواجه )

انتخاب پنج کارگردان برتر تاریخ سینما به هیچ وجه آسان نیست, هالیوود تاکنون سالانه به طور میانگین حداقل دو یا سه کاراکتر رییس جمهور در نقش های اصلی و فرعی روانه سینماها کرده است ,بعضی ار آن ها بیش از حد خوشتیپ بودند!بعضی بیش از حد باهوش!یه عده هم احساساتی و مهربان!ولی در کل چیزی که در مورد بیشتر روسای جمهور آمریکا صدق میکند این است که همه این کاراکتر های خیالیِ ریاست جمهوری آمریکا ذاتا قلب پاک وصافی دارند و اگر احیانا هم خللی در امر خطیر ریاست جمهوری واداره کشور پیش آمده به هیچ وجه مقصر نبوده اند و اصلا روحشان هم از این ماجرا ها خبر نداشته است!در واقع این اطرافیان بد ذات و سودجو بوده اند که در پشت پرده این مسائل باعث پیش آمدن این رسوایی ها شده اند!(همچنین رسوایی های اخلاقی این بنده های خدا را هم میتوانید بگذارید به حساب همین دست های پشت پرده!)

بنابراین بنده به شخصه تصمیم گرفتم از این کاراکترهای عجیب و بعضا جذاب!چشم پوشی کنم و به شخصیت های بر گرفته از روسای جمهور واقعی که زندگی آنها دستخوش ساخت آثار سینمایی متعدد و ارشمندی شده بپردازم(زیرا با وجود مستندات تاریخی بسیار,لااقل میتوان تا حدود زیادی در خصوص واقعیت جنبه های مختلف شخصیت این افراد اظهار نظر نمود)

بر همین اساس ناچارا کاراکترهای ارزشمند و تحسین برانگیزی چون مرکین مافلی(دکتر استرنج لاو) در این فهرست حضور نخواهند داشت

5.جرج دبلیو بوش _ (دبلیو 2008)

ابتدا به هیج وجه قصد نداشتم در این فهرست نامی از جرج دبلیو بوش ببرم,هرچند که زندگی پرفراز ونصیب بوش در سال های 2005 تا 2009 مد نظر آثار مختلف سینمایی بوده است,اما شاید مهمترینِ این آثار فیلم متوسط دبلیو(الیور استون)باشد ولی به شخصه معتقدم دوران عحیب ریاست جمهوری  جرج بوش جای پرداخت بیشتری دارد,شاید جالب یاشد بدانید جرج بوش تا قبل از ورود رسمی به دنیای سیاست دست به کارهای مختلفی زده است,از تجارت هایی نفتی گرفته تا مدیریت یک تیم بیسبال!در دوران ریاست جمهوری او هم که همه میدانید دو جنگ مهم با افغانستان وعراق پیش آمد و این درحالی بود که بعد از یازده سپتامبر او رسما شروع جنگ جهانی بر علیه تروریسم را اعلام کرده بود.با وجود اینکه از لحاظ تحصیلی اولین رییس جمهوری است که مدرک کارشناسی ارشد بازرگانی دانشگاه هاروارد را کسب کرده است,بررسی کارشناسان نشان داده که او کندذهن ترین رییس جمهور تاریخ آمریکا بوده است!(البته معیار این تحقیق  مسائلی چون تعداد کتابها و مقاله های چاپ شده از سوی رییس جمهوران و …. بود)

با وجود به راه انداختن دو جنگ در آسیا و ریختن خون بسیاری از بی گناهان باید عرض کنم جرج بوش(که یک مسیحی متدیست هم هست)از مذهبی ترین رییس جمهوران تاریخ آمریکا هم به شمار می آمد!بله او از 40 سالگی  استفاده از الکل را کنار گذاشت و  هرگز فرصت رفتن به کلیسا را از دست نمیداد,او تا آخرین روز ریاست جمهوری هم از امضای قانون حمایت از همجنس گرایان(و همچنین سایر قوانین مغایر با اصول اخلاقی دین مسیحیت) به شدت سر باز میزد,نکته جالبتری که باید در مورد او بدانید این است که در سال 2001 در حالی که با کمترین اختلاف ممکن درطول تاریخ انتخابات آمریکا نسبت به رقیب خود ال گور(معاون بیل کلینتون در دوره قبل,برنده جایزه صلح نوبل و همچنین برنده جایزه اسکار بهترین فیلم مستند!)به ریاست جمهوری رسید(در واقع این دیوان عالی آمریکا بود که بوش رابه خاطر اختلاف 500 رای به عنوان رییس جمهور آینده انتخاب کرد)هر چند که بوش بلافاصله بعد از جریان 11 سپتامبر 2001 به محبوبیت نود درصدی(یکی از بالاترین میزان محبوبیت های تاریخ!) رسید ولی در روزهای پایانی ریاست جمهوری اش با افت 60 درصدیِ!محبوبیتش مواجه شد و بالاخره جای خود را به رئیس جمهور بعدی داد و از صحنه جریان اصلی سیاست کنار رفت

به هر حال به نظر میرسد در آینده هالیوود بالاخره به کاراکتر غیرعادی و خاص جرج بوش  توجه بیشتری کند و  فیلمی در خور شان او روانه سینماها کند!(به نظر من شخصیت جرج بوش خوراک برادران کوئن برای ساختن فیلم هستش!)

4.ریچارد نیکسون_ (نیکسون(1995) فراست/نیکسون(2008) همه مردان رئیس جمهور(1976)

ریچارد نیکسون سی و هفتمین رئیس جمهور تاریخ آمریکا را معمولا هر سال حداقل یکبار بر روی پرده های سینما مشایعت میکنیم!(امسال هم تا جایی که حضور ذهن دارم کریستوفر شیر در فیلم جی.ادگار در نقشی فرعی در کاراکتر ریچارد نیکسون نقش آفرینی کرده بود)

ریچارد نیکسون تا به امروز تنها رئیس جمهور در طول تاریخ آمریکا بوده است که از پست ریاست جمهوری کناره گیری کرده است

گفته میشود در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا(یعنی در دوره دوم نامزدی ریچارد نیکسون)تعدادی از ماموران اف بی آی از سوی ریچارد نیکسون وارد ساختمان هتل واترگیت (محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات)شدند, دستگاه های شنود کار گذاشتند و سپس هم اسناد و مدارک مختلفی را در جهت پیروزی در انتخابات به سرقت بردند

ریچارد نیکسون سرانجام در انتخابات پیروز شد و برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور منخب آمریکا شروع به کار کرد,اما هنوز زمان زیادی از انتخاب مجدد او نگذشته بود که یکی از نوارهای شنود به طور اتفاقی بوسیله یکی از ماموران امنیتی هتل پیدا شد و بعدا به دست دو روزنامه نگار (گزارشگر) افتاد و با پی گیری و سماجت آنها در اختیار عموم قرار گرفت و رسوایی واترگیت را به آورد

رسوایی واترگیت باعث استیضاح نیکسون شد,او که میدانست در نهایت در اثر استیضاح از مقام ریاست جمهوری برکنار میشود داوطلبانه از پست خود کناره گیری کرد,هر چند که دیوان عالی فدرال آمریکا در نهایت او را به علت سواستفاده از قدرت,ممانعت از برقرای عذالت و در نهایت تحقیر کنگره مجرم شناخت

بعدها ثابت شد که ریچارد نیکسون تنها رئیس جمهوری نبوده که به اعمال این چنینی برای برای پیروزی در انتخابات دست زده است و پیش از او نماینده های حزب دموکرات هم  اعمال جاسوسی و غیرقانونی گسترده ای  انجام داده بودند,ضمنا گفته میشود ریچارد نیکسون بخت اصلی پیروزی در انتخابات بوده است و اصلا نیازی به این کارها نداشته است

به هر حال ریچارد نیکسون اولین قربانی اعمال این چنینی نام گرفت و برای همیشه نام خود را به دلیل پیش آمد رسوایی واترگیت در تاریخ ثبت کرد

همانطور که عرض کردم تاکنون فیلمهای زیادی به ریچارد نیکسون پرداحته اند و خصوصا ماجرای واترگیت را به تصویر کشیده اند,فیلم همه مردان رییس جمهور(1976) اولین فیلم خوبی بود که با تکیه بر ماجرای دو روزنامه نگار معروف, کارل برنشتاین(داستین هافمن)و باب ووداورد(رابرت ردفورد) که نقش مهمی در علنی شدن این ماجرا داشتند ساخته شد وتا به امروز هم تبدیل به یکی از بهترین تریلرهای سیاسی شده است

فیلم فراست/نیکسون(2008) هم تقریبا آخرین فیلم مهمی بود که ریچارد نیکسون را به تصویر کشید و برای اولین بار به مصاحبه تلویزیونی جنجالی بین دیوید فراست(شومن معروف تلویزیون) وریچارد نیکسون پرداخت(نیکسون بعد از سالها سکوت در سال 1977 برای اولین بار حاضرشد در یک مصاحبه تلویزیونی پاسخگوی مسائل پیرامون رسوایی واترگیت شود,گفتنی است نیکسون در یک عمل شجاعانه دیوید فراست را به عنوان مصاحبه کننده انتخاب کرد و با پاسخهای صریح خود همگان را به تعجب واداشت)

فیلم نیکسون(1995)با بازی آنتونی هاپکینز هم یکی از شاخص ترین آثاری است که بیوگرافی ریچارد نیکسون را بصورت مسلسل و پیوسته به تصویر کشیده است

به هر حال پیشنهاد میکنم حتما این آثار ارزشمند را ببینید تا بهتر با شخصیت مجهول و تامل برانگیز ریچارد نیکسون آشنا شوید

3.جان اف کندی _ جی.اف.کی(1991) سیزده روز(2000)

جان اف کندی سی و پنجمین رئیس جمهور تاریخ آمزیکا در سن 43 سالگی جوانترین کسی بود که به این مقام عالی دست پیدا کرد,او در سن 46 سالگی و در اوج محبوبیت ترور شد

محبوبیت و ابهامات بسیار در خصوص قتل کندی دست مایه ساخت آثار مشهور و ارزشمندی در طول تاریخ شده است,به هر حال طبیعتا ساخت فیلم در مورد شخصیت های محبوب و کاریزماتیک همیشه در دستور کار فیلمسازان هالیوودی قرار داشته است

کندی در دوران جوانی با وجود بیماری های جسمی(مانند آدیسون و یرقان که تا بعد از مرگش برملا نشدند)به نیروهای نظامی پیوست هرجند که ضعف جسمانی اش مانع پیوستن او به ارتش آمریکا شد ولی یک سال بعد بالاخره او توانست جایی را در میان نیروی دریایی آمریکا برای خود دست و پا کند و رفته رفته پله های پیشرفت را طی کند,در سال 1943 در حالی که اکنون فرماندهی یک قایق نظامی(پی تی 109)را برعهده داشت,بوسیله یک ناو ژاپنی منهدم شد و در حالی که خودش هم محروح بود یکی از سربازان زخمی رابه دوش کشید و نزدیک سه مایل در اقیانوس شنا کرد.او برای این اقدام مدال نیروی دریایی را دریافت کرد,البته این آخرین مدال او نبود و در نهایت به خاطر شهامت در نجات جان سربازانش و بقیه اقدامات مهمش  مدال پیروزی جنگ جهانی دوم را هم بدست آورد.

کندی بعدها به سیاست روی آورد و نماینده مجلس سنا آمریکا شد و بعد از چندین سال فعالیت در پست سناتوری, بالاخره در سال 1960 برای نامزدی در پست ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد

او در این دوره رقیب سرسختی به نام ریچارد نیکسون داشت(که در بالا به او پرداختیم)ولی در نهایت این او بود که به لطف مناظره های تلویزیونی(که برای اولین بار برگزار می شدند)موفق شد رقیب سرسخت خود را از پیش رو بردارد,می گویند در جریان این مناظره ها نیکسون مضطرب و خیس عرق بوده ولی کندی با وقار و آرامش خاصی مناظره را دنبال میکرده است,همین مسئله هم باعث شد باوجود اینکه نیکسون در کل مسائل بنیادی تری را مطرح میکرد این کندی باشد که محاطبین را به خود جذب کند

کندی در روزی که سوگند ریاست جمهوری را میخورد از تمام ملل حهان خواست که به هم پیوندندتا با دشمنان مشترک انسان؛استبداد,فقر,بیماری,وخود جنگ بجنگند

کندی در کنار همسرش ژاکلین همواره جزو شیک پوش ترین سیاسمتداران تاریخ آمریکا بودند,به طوری که او و همسرش همواره مورد تقلید جوان در انتخاب لباس و ظاهر قرار میگرفتند

او در دوران کوتاه ریاست جمهوریش همواره خبر ساز بود از شروع مسابقه موشکی آمریکا با روسیه گرفته(با صرف بودجه بسیار) تا بحران موشکی کوبا و عوض کردن دکوراسیون کاخ سفید و مطابق مد روز کردن آن!

شاید بزرگترین بحران دوران زندگی کندی شکست مفتضحانه او در جنگ کوبا بوده باشد,کندی در آوریل سال 1961 با استفاده از 1500 کوبایی تبعیدی آموزش دیده در خاک آمریکا به قصد براندازی فیدل کاسترو به کوبا حمله کرد ولی در نهایت شکست سختی خورد و نزدیک به 300 نفر از این افراد کشته شدند ولی این پایان ماجرا نبود چون کندی در ادامه در اقدامی عحیب در ازای آزادی 1189 نفر اسیر کوبایی محموله های دارویی و غذایی آمریکا را به ارزش 53 میلیون دلار!در اختیار کوبا قرار داد

این مسئله یک رسوایی بزرگ برای کندی بود اما او تمام مسئولیتهای آن را پذیرفت و برخلاف تصور با اعتراف به آن بر محبوبیتش بیش از پیش افزوده گشت!بعد از او سیاسمتداران زیادی سعی کردند با تقلید از لحن او و اعتراف به اشتباهات خود از فضای موجود بهره ببرند,ولی همگی نتیجه عکس گرفتند و رو دست خوردند!

به هر حال با وجود اینکه منتقدان او را شایسته این همه محبوبیت نمیدانستند,روز به روز بر محبوبیت او افزوده شد تا اینکه این مسئله کار دست او داد وبالاخره او هم ترور شد.

گفته میشود جان اف کندی در تاریخ 22 نوامبر 1963 توسط شخصی به نام لی هاروی اسوالد در اثر ضربه کلوله کشته شد,البته او این مسئله را تکذیب کرد,اسوالد تنها دو روز بعد از بازداشت و قبل از برگذاری دادگاه کشته شد تا ابهامات در خصوص قاتل واقعی کندی تا به امروز ادامه داشته باشد

البته گروههای زیادی از جمله مافیا, کا گ ب و موساد و خود سیا!و…. و افرادی چون لیندون جانسون(رئیس جمهور بعدی آمریکا) همواره به عنوان گزینه های اصلی ترور کندی مطرح شده اند

در طول تاریخ فیلم های مختلفی سعی کرده اند زندگی جذاب و پر حاشیه کندی را بررسی کنند(مانند  فیلم سیزده روز و…)اما شاید فیلم جی.اف.کی(1991الیور استون)مهمترین فیلمی باشد که به ماجرای ترور جان اف کندی پرداخته اشت,به هر حال پیشنهاد میکنم حتما این فیلم چاش برانگیز را ببینید

2.نلسون ماندلا _ خداحافظ بافنا(2007)بازی نهایی(2009)واینویکتوس(2009)

کسی هست که مادیبا(لقب نلسون ماندلا) را نشناسد؟صریحا اعتقاد دارم نلسون ماندلا ارزشمندترین و دوست داشتنی ترین شخصیت این فهرست میباشد,خیلی سعی کردم بیشتر از اینها برای شخصیت سیاسی مورد علاقه ام مایه بگذارم و او را در مقام اولِ برترین رئیس جمهورهای تاریخ قرار دهم,ولی متاسفانه سینمای هالیوود به عنوان قوی ترین صنعت سینمایی جهان هرگز آن گونه که باید و شاید به نلسون ماندلا نپرداخته و به جز یکی دو اثر,که آن هم این اواخر ساخته شده اند اثری در خور شان او در سینماها ندیده ایم

فیلم خداحافظ بافانا(2007)تقریبا اولین فیلم شاخصی بود که محوریت زندگی نلسون ماندلا را به تصویر کشیده بود,2 سال بعد هم یعنی در سال 2009 دو فیلم اینویکتوس(اثر کلینت ایستوود با بازی مورگان فریمن در نقش ماندلا)و بازی نهایی(پت تراویس) به جنبه های دیگری از زندگی نلسون ماندلا پرداحتند که البته اثر کلینت ایستوود به مراتب اثر بهتر و دیدنی تر تبدیل شد

نلسون ماندلا اولین سیاهپوستی بود که در انتخاباتی آزاد به مقام ریاست جمهوری در آفریقای جنوبی رسید,اورا در حال حاضر در کنار افرادی چون دالایلاما جزو  معدود نمادهای زنده صلح وپرهیز از خشونت میدانند(البته شخصیت اصلی این مکتب ماهاتما گاندی فقید میباشد)

نلسون ماندلا در طول تقریبا 50 سال مباززه علیه آپارتاد(یکی از دیکتاتورترین شاخه های نژادپرستی علیه رنگین پوستان)هرگز متوسل به خشونت نشد,البته به جز یک بار در نخستین سالهای فعالیت سیاسی اش که در نهایت به 28 سال زندانی شدن او انجامید!(حمله به لوسوتو هم که در دوران ریاست جمهوری او به وقوع پیوست هم یکی از معدود اعمال خشونت های ماندلا بوده است)

او در دوران حبس هم همواره دورادور کنگره ملی را هدایت میکرد و در نهایت با همین فعالیت های صلح جویانه و بدون هیچ خون ریزی حکم حبس ابد خود را باطل کرد

البته ابتدا ماندلا به 5 سال زندان محکوم شده بود اما بعدها در حکمی دیگر محکومیت او به حبس ابد تغییر کرد,جالب اینجاست که در این دادگاه نلسون ماندلا با اتهاماتی چون چندین مورد خرابکاری علیه دولت حاکم و همچنین توطئه و کمک به دیگر کشورها در جهت حمله به آفریقای جنوبی مواجه بود,ماندلا اتهام اول را به سادگی پذیرفت ولی اتهام دوم را به شدت رد کرد

نلسون ماندلا در سال 1985 هم پیشنهاد آزادی مشروط به شرط محکوم کردن هرگونه عملیات مسلحانه علیه آپارتاد ها را رد کرد و بدین ترتیب 5 سال دیگر را هم در زندان گذراند!تا اینکه بالاخره در اثر اصرارهای بین المللی و برزبان افتادن شعار((نلسون مانلا را آزاد کنید))بالاخره در سال 1990 پس از 28 سال از زندان رها شد

نلسون مانلا بالاخره در سال 1994به مقام ریاست جمهوری آفریقای جنوبی دست پبدا کرد و در اقدامی تحسین برانگیز فردریک دکلرک(کسی که در دوران حبس ماندلا رییس جمهور دولت حاکم بود!)را به عنوان معاون خود برگزید

نلسون ماندلا همواره چه در سیاستهای داخلی  و چه در سیاستهای خارجی تلاش کرده تبعیض نژادی را ازبین ببرد,گفته معروف او هرگز از یادم نمیرود

((در طول زندگی‌ام خود را وقف مردم آفریقا کرده‌ام. با استیلای سفیدپوسان مبارزه کرده‌ام، و با استیلای سیاهان نیز مبارزه کرده‌ام. به دنبال آرمان جامعه‌ای آزاد و دموکراتیک که همه بتوانند در آن در توازن و با فرصت‌هایی برابر زندگی کنند بوده‌ام. این آرمان من است که امیدوارم با آن زندگی کرده و بدان دست یابم. اما اگر نیاز باشد آماده‌ام برای این آرمان بمیرم))

درواقع بزرگترین فرق ماندلا با دیگر مبارزات سیاه پوست آفریقا,مثل استیو بایکو که به حکومت مطلق اکثریت سیاه پوست معتقد بود این بود که ماندلا همه انسان هارا(فارغ از هر رنگ و نژادی)یکسان میدانست

او هنوز هم در سن 94 سالگی به مبارزه معنوی خود در جهت رسیدن به صلح جهانی ادامه میدهد

1.آبراهام لینکلن _ لینکلن جوان(1939)ابراهام لینکلن در ایلینوی(1940)و…..خیانتکار(2010)

آبراهام لینکلن بودن شک محبوبترین و کارآمد ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاربوده است,کارهایی که او در یک دوره از ریاست جمهوری آمریکا انجام داده است را در مجموع تمام رئیس جمهوران طول تاریخ آمریکا انجام نداده اند!

شاید لینکلن را به لغو قانون مهم برده داری بشناسند,ولی با مروری بر کارنامه کاری لینکلن متوجه میشویم خدمات او به جامعه آمریکا(و همچنین به جامعه جهانی)به مراتب بیشتر از این حرف هاست

لینکلن با وجود اینکه هیچ تحصیلات رسمی نداشت به صورت خود آموز بر انجیل، آثار ویلیام شکسپیر، و تاریخ انگلستان و تاریخ آمریکا کاملاً مسلط شده بود وهمین علاقه به مطالعه در او باعث شده بود که روش جدیدی را در سخنرانی ابداع کند و با تکیه برهمین توانایی در سخنوری به یکی از بهترین وکلای آمریکا تبدیل شود و اولین رئیس جمهور تاریخ آمریکا باشد که از حزب نوساز جمهوری خواهان به این مقام میرسد

علاوه بر اینها لینکلن نماد خرد ورزی,آزادی و برابری در تاریخ آمریکا بوده است و اولین کسی میباشد که ارزش های والای انسانی را در سیاست به کار بست

با وحود اینکه همواره جمهوری خواهان تندرو از فعالیت های صلح جویانه و ضدجنگی او انتقاد میکردند او به بهترین شیوه ممکن کشورش را در دوره جنگ های داخلی هدایت کرد و از منجلاب بحران های پیش رو نجات داد

از دیگر اقدامات او میتوان به احداث نخستین راه آهن بین قاره ای,بنا نهادن وزرات کشاورزی و راه اندازی کشت حرفه ای پنبه,ایجاد یک نظام بانکی منظم و اعمال مالیات بر در آمدو….میتوان نام بد

او هرگز مخالفانش را سرکوب نکرد و از همه دشمنانش هم در دولت ائتلافی خود بهره برد,هرگز هم از اصرار خود بر لغو قاون برده داری کوتاه نیامد تا اینکه به هدفش رسید و از این طریق مانع درگیری های داخلی و تجزیه دولت فدرال شد

آبراهام لینکلن سرانجام در تاریخ 14 آوریل 1865 به دست یک هنرپیشه تئاتر!که مخالف شدید الغای قاون برده داری و دادن حق رای به برده ها بود ترور شد

جان ویلکس بوث(قاتل لینکلن) در کمتراز دو هفته بعد از ترور لینکلن بوسیله ارتش آمریکا به قتل رسید,هرچند که شایع شده است بوث واقعا نمرده بود و سالهای سال بصورت مخفیانه به زندگی خود ادامه داده است

تاکنون آثار زیادی در خصوص شخصیت لینکلن ساخته و روانه سینماها شده است,لینکلن جوان(1939)ابراهام لینکلت درایلینوی(1940)….و همین سال گذشته فیلم خیانتکار به کارگردانی رابرت ردفورد,خبر ها خاکی از این است که قرار شده بزودی فیلمی تحت عنوان لینکلن با کارگردانی استیون اسپیلبرگ روانه سینماها شود,به شخصه خوشحالم که بالاخره یک کارگردان بزرگ تصمیم گرفت اثری جدید از زندگی لینکلن بسازد ولی در عین حال معتقدم این که  قرار باشد فیلمی در مورد ابراهام لینکلن به دست استیون اسپیلبرگ ساخته شود مانند این است که قرار باشد مایکل مور فیلمی با مضمون زندگی جرج بوش بسازد!به هر حال مطمئن باشید در سال 2012 بیشتر از این ها در مورد آبراهان لینکلن خواهیم شنید.

ضمنا باید اضافه کنم ماهاتما گاندی(رهبر معنوی هندی ها در مبازه با استکبار انگلستان)و همچنین آدولف هیتلر(پیشوای نازی ها در طی جنگ سردکه به اندازه تمام رئیس جمهورهای تاریخ جهان از او فیلم ساخته شده است!)را صرفا به دلیل اینکه به معنای واقعی هرگز رئیس جمهور نبوده اند به طور ناجوانمردانه از فهرست خط خوردند!

abraham_lincoln

(میثم کریمی)

یکی از سوژه ایی مورد علاقه هالیوود، به دردسر افتادن جناب رئیس جمهور در موقعیت های مختلف است!. هنوز به درستی مشخص نشده که به چه دلیل اهالی هالیوود تا بدین حد از این سوژه استقبال می کنند ( البته شاید وجود رئیس جمهورهای عجیب و غریب در تاریخ ایالات متحده ، بر این مساله دامن زده است!) اما هر چه که هست به نظر می رسد که هالیوود دوست دارد تا از رئیس جمهور کشورش یک شخصیت تاثیرگذار در سینما ارائه دهد.

5- هواپیمای رئیس جمهور : در این فیلم اکشن، « هریسون فورد » نقش رئیس جمهور ایالات متحده را ایفا می کند که در دام یک توطئه گرفتار شده. « هواپیمای رئیس جمهور » اکشن قابل قبولی بود که به واسطه حضور مقتدرانه « هریسون فورد » در نقش رئیس جمهور توانست در یادها بماند. رئیس جمهوری که در این فیلم دیدیم ، وظیفه شناس ، کشور دوست ، با جذبه! و مهمتر از همه اینکه دلیر و با جراّت بود. به نظرتان « هریسون فورد » گزینه مناسبی برای این فیلم بوده؟ البته که همه این ویژگی ها را می توان در « هریسون فورد » یافت!

4- رئیس جمهور آمریکایی : در این فیلم خبری از زد و بندهای سیاسی آمریکا به چشم نمی خورد اما تا دلتان بخواهد ، مسائل عاطفی و احساسی در فیلم وجود داشت که همگی آنها مختص به رئیس جمهور دل نازک فیلم ما بود!. « رئیس جمهور آمریکایی » در سال 1995 ساخته شد و « مایکل داگلاس » هم نقش رئیس جمهور اندرو شیفرد ( آمریکایی ها عاشق نام شیفرد هستند! ) را ایفا می کرد. خب کلیت فیلم مشکل چندانی ایجاد نمی کرد چون تنها بحث عاطفی و خانوادگی بود اما بهرحال بازی « داگلاس » و آن پرستیژ مخصوصش در هنگام نشستن بر روی صندلی ریاست جمهوری، از جمله صحنه هایی است که باید حتما ببینید!.

3- روز استقلال : این یکی دیگه نوبر هست! نمی دانم شنیده اید یا نه که آمریکایی ها کلاً انسانهای جو گیری هستند! ( درست مانند ما ایرانیها! ) و کمتر می توانند بر هیجان خودشان غلبه کرده و آن را مخفی کنند ( البته این یکی را ایرانیها خوب انجام می دهند!). فکر می کنم این مشکل به سراغ فیلمنامه نویس فیلم « روز استقلال » هم آمده بود چراکه عناصر میهن پرستی به شکلی کاملاً اغراق شده و احمقانه در کالبد رئیس جمهور ایالات متحده در این فیلم نمود پیدا کرده بود!. در « روز استقلال » رئیس جمهور آمریکا زمانی که می بیند دنیا در حال نابود شدن است، لباس نظامی بر تن می کند و خطاب به سربازانش فریاد می زند : « من قهرمان جنگ در خلیج فارس هستم ، پس خودمم پوستشون رو می کنم! ». این جمله شاید احمقانه ترین جمله ی تاریخ فیلمهای ” رئیس جمهوری ” باشد که از زبان یک رئیس جمهور خارج شده است!.

2- باد و شیر : این فیلم از معدود فیلمهای سیاسی بود که می توان در آن نشانی از احترام به فرهنگ دیگر ملل ها یافت! ( شاید به این دلیل باشد که زمان ساخت فیلم سال 1975 است؛ می دانید که در آن موقع ها آمریکایی چندان مشکلی با مسلمانان نداشتند! ) البته در اینجا کاری با فیلم و نحوه روایت داستانش ندارم بلکه تمام حرف من مربوط به حضور ” تئودور روزولت ” است که با بازی بسیار خوب « بریان کنت » به اعتقاد بسیاری ، تبدیل به بهترین رئیس جمهور تاریخ سینما شده است. البته چهره ایی که از رئیس جمهور در این فیلم ارائه شد ، انسانی کمی تا حدود گیج و منگ بود که حداقل امروزه نمی توان به راحتی آن را قبول کرد!. راستی این جمله معروف هم مربوط به این فیلم می شود ” تو مثل بادی و من مثل شیر ، من فریاد اعتراض سر می دهم و تو آن را نمی شنوی!».

1- دکتر استرنج لاو : « پیتر سلرز » در این فیلم همان تصویری را از رئیس جمهور نشان می دهد که همگان انتظار آن را دارند یعنی حضور تمام وقت رئیس جمهور در اتاق جنگ و بحث درباره چگونگی نابود کردن دنیا!. تصویری که از رئیس جمهور در این فیلم ارائه می شود، اگرچه انتقادات بسیاری را سبب شد اما بر روی پرده نقره ایی همه راضی به نظر می رسیدند. بازی « سلرز » در « دکتر استرانج لاو » فوق العاده است ( نقش آفرینی 3 گانه اش را در این فیلم بخاطر بیاورید ) و به راحتی تصویر یک رئیس جمهور عصبی و کله خراب را به مخاطبش ارائه می کند. شاید بتوان گفت که رئیس جمهور ماملی، واقعی ترین رئیس جمهور تاریخ سینماست!.

55151

میثم کریمی

کپی برداری از مطالب مووی مگ تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها