صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد و بررسی سریال ریکاوری

نقد و بررسی سریال ریکاوری

سریال ریکاوری

سریال « ریکاوری » جدیدترین سریال منتشر شده در شبکه نمایش خانگی است که قصد دارد راه موفقیت آثاری نظیر « عاشقانه » را دنبال نماید. « ریکاوری » را بهادر اسدی کارگردانی کرده. تهیه کننده سابق تلویزیونی که بیش از یک دهه از فعالیتش در تلویزیون می گذرد و در یک دهه اخیر از او نامی در عرصه فیلم و سریال شاهد نبودیم تا اینکه با ساخت سریال « ریکاوری » به این عرصه بازگشته است. با هم نگاهی به سریال « ریکاوری » که به تازگی منتشر شده بیندازیم.

داستان سریال درباره مرد جوانی به نام بابک ( با بازی پوریا پورسرخ ) می باشد که زندگی نسبتاً آرامی با همسر شکاکش ( با بازی شبنم قلی خانی )دارد. او صاحب دفتر مجله ای است که با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند. بابک در این مجله با دو دوست دیگرش کار می کند که ارتباط خانوادگی نیز دارند و از دوستان نزدیک هم محسوب می شوند. اما کشیده شدن پای یک اسم قدیمی به زندگی بابک او را دچار لغزش می کند و…

در ماه های گذشته حجم بالای تولید سریالهای ویدئویی سرانجام چندان خوشی نداشته است. بعضی از این سریالها با شکایت بازیگران مواجه شده اند و پرونده های قضایی بسیاری برای آنها گشوده شده است. این مصاحبه ها نشان می دهد که صنعت سریال سازی برای شبکه نمایش خانگی هنوز ساز و کار حرفه ای ندارد و در پشت پرده اتفاقات ناخوشایند بسیار زیادی رخ می دهد. اما تفاوت سریالهای پرخرج اخیر شبکه نمایش خانگی با « ریکاوری » این است که این سریال جدید فاقد هرگونه عناصر حرفه ای در تولید بوده بطوریکه از حداقل های ممکن صنعت تولید فیلم و سریال نیز برخوردار نیست.

سریال ریکاوری

آغاز فاجعه بار سریال با موسیقی که حجم آن بسیار بالا هست و دیالوگ های سطحی که دو شخصیت اصلی بیان می کنند، خیلی زود در همان مقدمه ما را ناامید می کند. این مقدمه ناامید کننده زودتر از آنچه که انتظارش را داریم به ما نشان می دهد که قرار نیست با یک سریال حرفه ای روبرو باشیم اما این پیش زمینه را کنار می گذاریم و به تماشای ادامه داستان می نشینیم تا شاید غافلگیر شویم و سریال مسیر بهتری را پیش بگیرد. اما هرچه که از دقایق سریال می گذرد، مشکلات سریال بسیار بیشتر شده به حدی که شبیه به آثار آماتوری می شود.

بدیهی است که این نکته را در نظر بگیریم که « ریکاوری » در اول مسیر است و قرار هست قصه آن بسط داده شود اما حتی شخصیت پردازی اولیه نیز در داستان صورت نگرفته. شخصیت های کاغذی و بی هویت داستان با تیپ های رفتاری زننده، به نظر نمی رسد که قرار باشد تغییر چشمگیری را به خود ببیند. شخصیت سهیل در داستان یک کپی زننده از هومن سیدی در « عاشقانه » هست که مانند تمام بازیگران سریال هرگز تبدیل به شخصیت نمی شود و در سطح باقی می ماند. حتی کسب و کار مجله نیز فضایی واقعی ندارد و شبیه به سریالهای ترکی شبکه های ماهواره ای می باشد.

سریال ریکاوری

بازی بازیگران یکی از بدترین بخش های سریال را تشکیل می دهد و بهادر اسدی در این زمینه کم کاری فراوانی را انجام داده است. بازی بسیار بد پوریا پورسرخ در سریال چنان قابل توجه است که تمرکز مخاطب را برهم می زند و شبنم قلی خانی نیز با بازی بسیار بد خود، زوج پورسرخ در سریال را تکمیل می کند. نکته جالب درباره سریال بازی بسیار بد همسر سهیل می باشد که در برخی سکانس ها مانند موقعیت مشاجره در داخل ماشین پس از آزادی از بازداشتگاه، به واقع تماشاگر را بهت زده می کند.

فیلمبرداری سریال نیز در نوع خود باعث تعجب هست. در برخی از سکانس های سریال ما شاهد جایگیری اشتباه دوربین در مکانی هستیم که نسبت تصاویر با سوژه رعایت نشده و یا فردی که در حال بیان دیالوگ هست در کادر حضور ندارد و دوربین نقطه دیگری را به تصویر می کشد! صدابرداری سریال نیز با مشکل مواجه هست و در برخی سکانس های درونی، کیفیت دیالوگ دو شخصیتی که در صحنه حضور دارند از بابت مسافتی که با میکروفن دارند، متفاوت است که باعث تعجب است. طراحی لباس ( مخصوصاً درباره شخصیت سهیل ) هم ناامید کننده هست. بطور واضح باید گفت که نمی توان شخصیت و فضاسازی زنده را در « ریکاوری » شاهد بود.

سریال ریکاوری

« ریکاوری » آغازی بسیار ناامید کننده حتی در مقایسه با ضعیف ترین سریال های شبکه نمایش خانگی در چند ماه اخیر داشته است. باید منتظر ماند و دید که آیا پس از تجربه ناامید کننده سریال هایی مانند « ممنوعه » ، آیا « ریکاوری » که از حیث ضعف حتی از اثر مذکور هم در جایگاه پایین تری قرار می گیرد، خواهد توانست در جلب رضایت مخاطب موفق باشد یا خیر.

 

منتقد : رضا توسلی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها