صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد و بررسی سریال پایتخت 6

نقد و بررسی سریال پایتخت 6

نقد سریال پایتخت 6

به مانند سنت سالهای گذشته در صدا و سیما، در نوروز 99 نیز فصل ششم سریال محبوب « پایتخت » منتشر شد. سریالی که علی رغم گذشت سالها از زمان ساخته شدنش و تغییرات بسیاری که در این مدت تجربه کرده، کماکان مورد توجه مخاطبین تلویزیون در ایران قرار دارد و حتی آوازه آن تا کشورهای دیگر نیز رفته است. « پایتخت 6 » در شرایطی ساخته شد که یکی از نویسندگان این مجموعه بعنی مرحوم خشایار الوند را از دست داده است. اتفاقی که شاید یکی از دلایل مهم برای تغییر محتوای سریال و ضعف هایی است که در فصل ششم به چشم می خورد.

مجموعه « پایتخت » از فصل اول به فضاسازی و موقعیت های کمیک ساده و دلنشین مشهور بود. سریالی که به دلیل استفاده از ظرفیت فرهنگ محلی مردم شمال کشور، به سادگی در دل مخاطب جا باز کرد و منجر به ماندگاری در ذهن مردم شد. اما این روند رفته رفته تغییر کرد و حالا در « پایتخت 6 » دچار ضعف های مفرطی شده که ناشی از فیلمنامه پرداخت نشده و مملوء از شوخی های سطحی است که نمونه های سینمایی آن در چند سال اخیر بر روی پرده سینما مشاهده شده بود. بخش زیادی از شوخی های « پایتخت 6 » برگرفته از کلیپ ها و پیام های شبکه های اجتماعی است که بصورت ناقص در قاب تلویزیون اجرا شده اند.

نقد سریال پایتخت 6

این شوخی ها شاید در ابتدا خنده دار به نظر برسند و به سبب آشناپنداری در ذهن مخاطب باعث شکل گیری لبخند در او شوند، اما زمانی که متوجه می شویم موقعیت سازی مناسبی برای بیان آنها ایجاد نشده، این را به حساب ضعف سریال می گذاریم. « پایتخت » همواره به موقعیت سازی کمیک خود مشهور بود. موقعیت هایی طنزی که در این سریال ساخته می شد، برگرفته از  فیلم یا سریال دیگری نبود و ساخته و پرداخته ذهن نویسندگانش بود که با هوشیاری و درک فرهنگ بومی منطقه آن را خلق کرده بودند. اما در « پایتخت 6 » خبری از این موقعیت سازی های آشنا نیست و شوخی های مبتذل شبکه های اجتماعی جایگزین آن شده که کیفیت اثر را تا سطح زیادی نزول بخشیده است.

تغییرات « پایتخت 6 »  متاسفانه تنها به موقعیت های طنز منوط نشده. سیروس مقدم در فصل ششم حتی شخصیت پردازی آدمهای قصه را تغییر داده و به آنها شغل و لباسی پوشانده که در تضاد با طبیعت ذاتی آنهاست. این تغییرات وقتی دلیلی برای شکل گیری آن وجود نداشته باشد، یک ضعف بزرگ محسوب می شود. دیالوگ هایی که از زبان شخصیت ها در فصل ششم « پایتخت » خارج می شود، گل درشت و بی ارتباط با فضای زندگی آنهاست، مخصوصاً کنایه هایی که به سیاستمداران وارد می کنند که پرداخت نشده و خام است.  

نقد سریال پایتخت 6

شاید سیروس مقدم و محسن تنابنده به این نتیجه رسیده اند که ذائقه مخاطبین ایرانی مخصوصاً در چند سال اخیر تغییر کرده و نیاز است تا فضای ساده و صمیمی سریال نیز تغییرات ملموسی نسبت به گذشته داشته باشد و به اصطلاح با رویه کنونی جامعه همخوانی داشته باشد. اما این تغییرات منجر به بروز شوخی های گاهاً مبتذلی شده که تناسبی با فضای خانوادگی سریال ندارد. « پایتخت 6 » متن ضعیفی دارد و کمبود ایده در آن به راحتی به چشم می خورد.

    

       

منتقد : محمد اسدی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها