صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم سورنجان

نقد و بررسی فیلم سورنجان

سورنجان

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

شناخته شده ترین بازیگر فیلم « میلاد کی مرام » است که یکی از بازیگران پرکار سینما و شبکه نمایش خانگی است. اگر فیلمهای « پیلوت » و « امیر » را دیده باشید، بهدخت ولیان را نیز خواهید شناخت.

داستان فیلم درباره چیست ؟

یک زوج به خانه دوست قدیمی شان می آیند و رازهایی از گذشته افشا می شود که …

کارگردان کیست ؟

محمدرضا رسولی که سابقه دستیار کارگردانی و ساخت چندین فیلم کوتاه را دارد و « سورنجان » نخستین تجربه بلند سینمایی او محسوب می شود.

سورنجان

نکات مثبت فیلم ؟

نکته ویژه ای وجود ندارد. شاید خانه ای که داستان در آن رخ می دهد جذابیت های بصری برایتان داشته باشد.

نکات منفی فیلم ؟

مهمترین ضعف « سورنجان » فیلمنامه است. فیلمنامه ای که در آن ارزش وقت تماشاگر اهمیتی ندارد و شخصیت پردازی نیز به حال خود رها شده.

فیلم 4 شخصیت دارد. در این شرایط فیلمساز می بایست تمرکز کامل بر روی شخصیت ها داشته باشد اما در اینجا هر 4 شخصیت پا در هوا و پرداخت نشده هستند و تنها از این اتاق به آن اتاق می روند.

( خطر لو رفتن داستان ) پس از کش و قوس فراوان برای تبدیل اثر به یک فیلم بلند سینمایی، در انتهای فیلم مشخص می شود که عشق قدیمی کیهان از خبر ازدواج او شوکه شده و مشکلات فیزیکی پیدا کرده و در نهایت در استخر منزل کیهان درگذشته است. عشق سابق چه کسی بوده؟ بین آنها چه بوده که کیهان هاله را انتخاب کرده؟ مشکل فیزیکی چه بوده؟ آتنا در خانه کیهان چه می کرده؟! و انبوهی از ایرادات دیگر که هرگز توضیحی برای آن وجود ندارد!

پایان بندی « سورنجان » فاجعه است. پایان بندی که در آن شخصیت ها به یکباره پس از غم عمیقی که سالها با آن گریبانگیر بودند، به واسطه یک نصیحت، دگرگون شده و تبدیل به انسان معمولی می شوند؛ آن هم شنیدن نصیحت از شخصیتی که خودش وضعیت اخلاقی درست و حسابی ندارد!

سورنجان

این یکی از دیالوگ های فیلم است: « زندگی یعنی اینکه بچه ات ب*ینه تو پوشاکش بوی گ*ه بزنه به دماغت! »

شخصیت صبا پرداخت نشده ترین شخصیت فیلم است. شخصیتی که نه آنچه که در ذهنش می گذرد مشخص است و نه اصولی برای زندگی دارد. کارگردان او را به اقتضای شرایط، به مقابل دوربین فرستاده تا تنش ایجاد کند و سپس برای دقایقی از کادر خارج شود!

زمان فیلم حدود 87 دقیقه است اما زمان مفید اثر زیر 50 دقیقه است!

حرف آخر :

« سورنجان » اثری ضعیف و فراموش شدنی است که با فیلمنامه ای کلیشه ای و شخصیت های پرداخت نشده، نمی تواند تاثیری بر ذهن مخاطب بگذارد. فیلم قصه تکراری خودش را بیش از حد کش می دهد و برای ضربه نهایی نیز آماده نمی شود. پایان بندی فیلم به حدی عجیب و غریب است که حتی می تواند مخاطب حرفه ای سینما را به خنده بیندازد!

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : سورنجانسورنجان

کارگردان : محمدرضا رسولی

نویسنده : صحرا رمضانیان

تهیه کننده : هادی علی محمدی

بازیگران :

بهدخت ولیان

امیربهادر اورعی

مهدخت مولایی

میلاد کی مرام

و…

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها