صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : ترن ( The Train )

سینمای کلاسیک : ترن ( The Train )

g4545y4y

داستان فیلم :

در تابستان سال 1944 با نزدیک شدن نیروهای تازه متفقین به پاریس، سرهنگ فرانس فون والدهایم دستوراتی دریافت می کند مبنی بر جمع آوری آثار هنری یک موزه و انتقال آن به آلمان. اما با درز خبر این سرقت، نهضت مقاومت تلاش می کند مانع این اقدام گردد و…

کارگردان:

فرانکن هایمر : کارگردان مشهور آمریکایی که در سال 1930 به دنیا آمد. در ۱۹ فوریه ۱۹۳۰ در کویینز، نیویورک به دنیا آمد. مادرش یک کاتولیک ایرلندی تبار و پدرش یک یهودی آلمانی تبار بود. پس از آموزش هنری در ۱۹۴۷، در ۱۹۵۱ از کالج ویلیامز در ویلیامزتاون، ماساچوست فارغ‌التحصیل شد. در اواخر سال ۱۹۵۰ یک واحد فیلم در نیروی هوایی به نام «فیلم اسکادران» در بربنک، کالیفرنیا تاسیس شد و جان به واسطه علاقه اش به تئاتر و سینما، به عنوان افسر جزء در این بخش پذیرفته شد. او در آنجا توانست در مدت یک فیلم کوتاه درباره شیوه تولید آسفالت بسازد.

در سن بیست و سه سالگی (۱۹۵۳) به عنوان بازیگر به استخدام شبکه شبکه سی‌بی‌اس درآمد. او در تلویزیون دستیار سیدنی لومت می‌شود و بعداً چند مجموعه تلویزیونی از جمله «برف‌های کلیمانجارو» را کرگردانی می‌کند. مدتی نیز به کرگردانی نمایش‌های تابستانی می‌پردازد تا اینکه در ۱۹۵۷ اولین فیلمش «بیگانه جوان» را می‌سازد. در ۱۹۶۲ جای چارلز کریچتون را در فیلم «پرنده باز آلکاتراز» می‌گیرد. عاقبت او شرکت فیلمسازی خودش را تاسیس می‌کند تا با آزادی بیشتری به فیلمسازی بپردازد

فرانکن هایمر بر اثر سکته قلبی که عوارض پس از عمل جراحی ستون فقرات بود در سن ۷۲ سالگی ( سال 2002 ) در شهر لس آنجلس درگذشت

منبع : ویکیپدیا

train the trg45

بازیگران :

برت لنکستر : بازیگر و تهیه‌کنندهٔ معروف آمریکایی بود که در دهه‌های ۱۹۴۰، ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ (میلادی) از بهترین بازیگران هالیوود بوده است. وی یکی از ستارگان ژانر وسترن در سینمای آمریکا بود

او در فیلم‌هایش الگویی از یک مرد آمریکایی رابه تصویر می‌کشید. هیکل تقریباً درشت و سیمای جذاب و خندان و حرکات آکروباتیک و استعداد فوق‌العادهٔ او باعث شد که حدود ۴۰ سال یک سوپراستار باقی بماند.

او در فیلم‌های زیادی بازی کرده است که از نمونه‌های شاخص آن: از اینجا تا ابدیت، بوی خوش موفقیت، المرگنتری، شهر آتلانتیک و پرنده باز آلکاتراز را می‌توان نام برد.

برتون استیون لنکستر در ۲ نوامبر ۱۹۱۳ در شهر نیویورک سیتی بدنیا آمد و در ناحیه هارلم شرقی رشد کرد. مادرش «الیزابت رابرتز» یه خانم خانه‌دار بود. از همان کودکی به ژیمناستیک علاقه‌مند بود و همین امر او را به کارکردن در سیرک کشانید و مدتی در سیرک کارکرد و حرفهٔ او آکروبات بود (در بیشتر فیلم‌هایش حرکات نمایشی-آکروباتیک دیده می‌شود) و در سال ۱۹۴۶ در اولین فیلمش به کارگردانی رابرت سیودماک بازی کرد. نام فیلم «آدمکش‌ها» بود و او در نقش یک بوکسور بازی می‌کرد. بازی قوی او تقریباً از او یک ستاره ساخت. در سال ۱۹۴۸ همراه با جیمز هیل و هارولد هچ شرکت فیلم سازی موفقی را تأسیس کردند که بعدها بسیار برای آنها پولساز بود. یکی از بهترین دوست‌هایش کرک داگلاس می‌باشد که در ۷ فیلم با او همبازی بوده است. برت لنکستر، انتخاب اول سیسیل ب دومیل برای ایفای نقش سامسون در فیلم سامسون و دلیله بود. بلندی قد وی، ۱۸۵ سانتیمتر است ولی در فیلم وراکروز (۱۹۵۴)، گری کوپر از او ۵ سانتیمتر بلندتر بود و روی کلاه او را راحت می‌دید. بازی در فیلم بن هور (۱۹۵۹) را رد کرد شاید با بازی در آن فیلم به دستمزدی ۱ میلیون دلاری می‌رسید. وی در سال های ۱۹۵۶ و ۱۹۶۳ به عنوان به عنوان پولسازترین هنرپیشه‌های هالیوود برگزیده شد. در هالیوود او را مرد دندان و ماهیچه می نامیدند.

برت لنکستر بر اثر حمله قلبی در ۲۰ اکتبر ۱۹۹۴ در سن ۸۰ سالگی درگذشت و گورستان مموریال پارک وست‌وود به خاک سپرده شد.

منبع : ویکیپدیا

3g3gg

نکاتی که احتمالا درباره « ترن» نمی دانید :

پیش از اینکه فرانک هایمر به عنوان کارگردان فیلم « ترن » بر سر کار بیاید، آرتور پن تمام مراحل پیش تولید را گذرانده بود و حتی برای فیلمبرداری اولین سکانس آماده می شد اما پس از مخالفت برت لنکستر با دیدگاه او برای ساخت فیلم، آرتور پن از پروژه کنار گذاشته شد و جان فرانک هایمر جایگزین وی شد.

فرانک هایمر گفته بود که اعتقاد دارد تمام لحظات فیلم باید واقعی باشد و همینطور هم شد. در سکانس برخورد دو ترن با یکدیگر، آن ترن ها واقعی هستند!

تمام بدلکاری های برت لنکستر در این فیلم توسط خودش انجام شده است.

فرانک هایمر برای حمل و نقل تجهیزات فیلمبرداری، یک ترن اختصاصی کرایه کرده بود تا وسایلشان را جابجا کند.

45y4y5

به دلیل سر و صدای زیادی قطار و محیط فیلمبرداری، صدای ” اکشن و کات ” توسط سازندگان به درستی شنیده نمی شد به همین دلیل گاهی از سوت قطار برای رساندن پیغام استفاده می شد!

جشن تولد پنجاه سالگی برت لنکستر در حین فیلمبرداری « ترن » برگزار شد.

بودجه ساخت « ترن » از برآورده ای اولیه بیشتر شد و به رقم 6.7 میلیون دلار رسیده بود.

در دوبله نسخه آلمانی فیلم، هلمو کایندرمن که در فیلم نقش افسر اوردننس را ایفا می کند، به جای شخصیت فون والدیم صحبت کرده است.

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید! tri32k2

 

ترن : The Train

کارگردان : جان فرانک هایمر

نویسنده : فرانکلین کوهن ، فرنک دیویس

بازیگران :

برت لنکستر / لبیش

پُل اسکوفیلد / فون والدهیم

جین موریو / کریستین

زمان : 133 دقیقه

محصول : 1964

مهمترین افتخارات : نامزد دریافت اسکار بهترین فیلمنامه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها