صفحه اصلی > پنج برتر : 5 موسیقی برتر سریال ایرانی !

5 موسیقی برتر سریال ایرانی !

soltan

موسیقی یکی از اجزای اصلی در فیلم به شمار می رود اما متاسفانه سالهاست که در سینمای ایران نه تنها خبری از موسیقی متن در خور توجه نیست، بلکه حتی اغلب مشاهده می شود که موسیقی اصیل ایرانی  جای خود را به سمپل های آماده آهنگسازی و یا موسیقی های غربی داده است!. بنابراین تصمیم گرفتیم تا در 2 بخش به بررسی 5 موسیقی برتر سریال- فیلم بپردازیم تا هم به نوعی مرور خاطراتی داشته باشیم هم اینکه با شنیدن شاهکارهای موسیقی متن فیلمها در دهه های گذشته ، به یاد بیاوریم که صنعت سینمای ما از ابتدا به وضع کنونی دچار نبوده است!. بنابراین این هفته 5 موسیقی برتر سریال ایرانی را برای شما آماده کرده ایم که امیدواریم مورد قبول شما عزیزان قرار بگیرد. شما می توانید موسیقی هرکدام از گزینه ها را در انتهای همان مطلب دریافت کنید. در آخر از شما درخواست می کنیم که اگر نام موسیقی سریالی از قلم افتاده ، لطفا آن را در قسمت نظرات با دیگر خوانندگان در میان بگذارید.


سلطان و شبان : سلطان شبان جزو اولین سریال هایی بود که بعد از انقلاب اسلامی ساخته شد. در آن مقطع، صدا و سیما از پخش این سریال خودداری کرد زیرا معتقد بود شخصیت های داستان ما به ازای بیرونی هم دارند و به نوعی ساخت این سریال دهن کجی به آنهاست!. اما با برطرف شدن اختلافات ، این سریال هم بر روی آنتن رفت و همه دیدند که این سریال تنها یک داستان تاریخی بوده. سلطان شبان داستان پادشاهی را روایت می کرد که در یک شب خواب می بیند تخت و تاجش در شب چهاردهم ماه از چنگالش خارج شده است. خودِ سریال سلطان و شبان را احتمالا کسی به خاطر ندارد ( به جز افراد میانسال به بالا!) اما بدون شک موسیقی متن زیبای آن را همگی به خاطر دارند. موسیقی متن این سریال اثر زنده یاد بابک بیات است که به جرات، بهترین سازنده موسیقی فیلم بعد از انقلاب اسلامی بود.

دریافت موسیقی فیلم سلطان و شبان

 

کیف انگلیسی : کیف انگلیسی از جمله سریال های بسیار خوش ساخت در دهه ی  70 در ایkeefران به حساب می آید. سریالی با داستانی جذاب و روایتی موشكافانه از دوره پهلوی که به خوبی از سیاست های حکومت پهلوی و حضور افراد پر نفوذ انگلیسی در ایران پرده بر می داشت. کیف انگلیسی جزو بهترین سریال های تاریخ ایران به حساب می آید که با استانداردهای روز جهان ( در آن دوران ) ساخته شده بود. اما امروز اگر از شما بخواهند کیف انگلیسی را بخاطر بیاورید، شما به کدام قسمت از سریال اشاره می کنید؟ بازی خوب بازیگران؟ کارگردانی عالی ؟ شاید، اما مطمئنا بیشتر شما این سریال را با موسیقی تیتراژ آغازین اش بخاطر خواهید آورد. موسیقی ایی کاملاً ایرانی که به خوبی شما را به فضای داستان که در دوره پهلوی اتفاق می افتاد، می برد. آهنگساز این اثر به یاد ماندنی استاد فرهاد فخرالدینی است. استاد فخرالدینی که جزو بازماندگان نسل طلایی موسیقی ایران به حساب می آید، در اصل رهبر ارکستر در کنسرت های بزرگ بود اما پس از انقلاب اسلامی بنا به شرایط تصمیم گرفت تا بر روی موسیقی فیلم تمرکز کند. کیف انگلیسی از جمله شاهکارهای فخرالدینی در عرصه آهنگسازی به حساب می آید.

emam_ali

دریافت موسیقی سریال کیف انگلیسی

امام علی ( ع ) : ساخت سریال های مذهبی در ایران بعد از انقلاب اسلامی رواج یافت. خوشبختانه سریال های مذهبی ساخته شده در ایران اکثراً دارای کیفیت ساخت مناسب بوده اند که این نشان از آگاهی سازندگان به با ارزش بودن داستان های امامان و ائمه در میان مردم ایران است؛ یکی از این سریال های موفق ، سریال امام علی ( ع ) بود. این سریال به کارگردانی داوود میرباقری بدون شک در رده نخست بهترین سریال های مذهبی ایرانی قرار می گیرد . این سریال همانگونه که از نامش بر می آید، روایتگر زندگی حضرت ( ع ) تا به هنگام شهادت ایشان است. کارگردانی کم نقص سریال و حضور بازیگران نامی ایران ( در آن مقطع تقریباً همه بازیگران مطرح ایران در این سریال حضور یافتند!) باعث شد تا سریال امام علی ( ع  ) بهترین سریال مذهبی ایران باشد. اما به یاد ماندنی ترین بخش از سریال امام ( ع ) بدون شک موسیقی آغازین  فوق العاده آن است. گوش سپردن به موسیقی ابتدایی سریال امام علی ( ع ) هنوز هم بعد از گذشت سالها، تازه و هیجان انگیز است. این موسیقی اثر استاد فرهاد فخرالدینی است ( در بخش کیف انگلیسی استاد فخرالدینی را به اختصار معرفی نمودم )

دریافت موسیقی سریال امام علی ( ع )

 

هزار دستان : یکی از برترین سریال های تاریخی ایران که ساخته زنده یاد علی حاتمی است. هزار دستان مانند کیف انگلیسی، داستانی سیاسی را روایت می کرد که در آن شخصیتی به نام رضا خوشنویس، سعی در افشا کردن نقش فردی به نام مظفر خان در پشت پرده تحولات اجتماعی حکومت قاجار را داشت.  گفته می شود ساخت سریال هزاردستhezaranان از پیش از انقلاب اسلامی ایران آغاز شده بود اما با وقوع انقلاب اسلامی  تغییرات کلی در فیلمنامه ایجاد شد و بعد از بازنویسی های متعدد، سرانجام این سریال با شکل فعلی به نمایش درآمد. یکی از نکات برتر سریال هزاردستان موسیقی متن فوق العاده آن بود که اثر استاد مرتضی حنانه است. استاد حنانه یکی از مفاخر موسیقی ایران به حساب می آید که البته به نوعی مورد بی مهری اهالی موسیقی قرار گرفت. وی اگرچه در آن مقطع از لحاظ تئوری از بسیاری از استادان موسیقی ایران بالاتر بود، اما به دلیل آنکه اعتقاد چندانی به موسیقی و آلات موسیقی ایرانی نداشت، مورد انتقاد آهنگسازان قرار گرفت. استاد حنانه نیز به مانند فخرالدینی ، علاقه ایی به ساخت موسیقی برای فیلم نداشت زیرا معتقد بود که آن روح اصیل موسیقی به هنگام ساخته شدن برای فیلم از بین می رود!. با تمام این توصیفات، موسیقی متن سریال هزاردستان بدون شک جزو شاهکارهای بیاد ماندنی موسیقی سریال به شمار می رود. شاید به هنگام شنیدن موسیقی سریال هزاردستان بهتر بتوانید به این نکته پی ببرید که استاد حنانه علاقه ایی به استفاده از سازهای ایرانی نداشته است!.

دریافت موسیقی سریال هزاردستان

roozi

روزی روزگاری : کسانی که در دهه ی 70 در ایران سریال ها را دنبال می کردند بدون شک سریال روزی روزگاری را به خوبی به یاد دارند. روزی روزگاری از جهاتی جزو معدود سریال های ایرانی بود که قهرمانش یک راهزن بود!. متاسفانه با اینکه روزی روزگاری از لحاظ محتوا سریال کم نقصی بود، اما به دلایل نامعلوم در قسمت پایانی تبدیل به فاجعه شد و راهزن داستان ما به یکباره سربراه شد و صاحب فرزند هم شد و… بگذریم. اما خاطره انگیز ترین نکته درباره سریال روزی روزگاری بدون شک موسیقی آغازینش بود؛ منظورم همانی است که در آن یک اسب در بیابان بی هدف به این طرف و آن طرف می دوید!. موسیقی ساخته شده برای سریال روزی روزگاری یکی از عجیب ترین و در عین حال تحسین برانگیز ترین موسیقی های ساخته شده برای یک سریال است. موسیقی آغازین این سریال تلفیقی است از اکثر موسیقی های محلی ایی که در ایران می شناسیم!. در نگاه اول موسیقی این سریال اثری ترکمنی است اما با کمی دقت متوجه می شویم که مایه های آذری و کردی و گیلانی هم در آن بکار رفته است!. شاید بهتر باشد چند باری به این موسیقی اصیل ایرانی گوش دهیم تا یادمان باشد که موسیقی ایرانی فاخر است. موسیقی این سریال هم اثر استاد فرهاد فخرالدینی است.

دریافت موسیقی سریال روزی روزگاری

 

نوشتاری از میثم کریمی

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.

نکته : این لیست براساس سلیقه شخصی نویسنده در اینجا قرار داده شده و دلیلی بر برتری آنها نیست.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها