صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم ترسناک برتر

5 فیلم ترسناک برتر

paranormal-activity

سینمای وحشت همواره یکی از ژانرهای پرطرفدار هالیوود از ابتدا تا امروز بوده است. در 5 برتر سینمایی این هفته تصمیم گرفته ایم 5 فیلم ترسناک برتر هالیوود را معرفی نماییم. البته بار دیگر ذکر این مورد ضروری است که این نام فیلمها با توجه به نظر شخصی نویسنده در مطلب زیر آمده است و دلیلی بر برتر بودن آنها از نظر نیست. این مطلب را با احترام و پوزش از شخص محترم دراکولا و زامبی ها و خون آشامهای عزیز شروع می کنیم!

 

5- فعالیت های ماوراء طبیعی ( 2007 ) : این فیلم یکی از جالب ترین فیلمهایی بود که در چندین سال اخیر به نمایش درآمد. نه به این دلیل که فیلم صرفا ترسناکی بود ، بلکه به دلیل روشی که جناب سازنده آن بکار برده بود تا فیلمش را هر چه بیشتر بفروشاند. این فیلم با بودجه حدود 11 هزار دلار در خانه آقای کارگردان ( اورن پلی ) ساخته شد. پلی در این فیلم وظیفه کارگردانی ، نویسندگی ، تدوین ، طراحی صحنه ، تهیه کنندگی ، فیلمبرداری و کلا هر وظیفه ی سینمایی که فکرش را بکنید بر عهده داشت! در این فیلم دختر و پسر جوانی به نام کتی و میکاه درحال زندگی با یکدیگر هستند اما هر نیمه شب ناگهان سر و صداهایی به گوش می رسد و… زمانی که فیلم اکران شد ، این ادعا مطرح شد که فیلم واقعی است و فیلمهایی که این دو جوان ضبط کرده اند همگی مستند است. حالا شما فکرش را بکنید که چه غوغایی بر پا شد! مردم آمریکا که همواره از سایه خود هم می ترسند، فیلم را باور کردند و شروع به مشاوره با جن گیرها کردند !  مدتی گذشت تا این فیلم هم از روی پرده های سینما کنار رفت. حالا که فیلم به فروش بالای 100 میلیون دلار دست یافته بود ، جناب پلی سازنده فیلم به میدان آمد و در یک مصاحبه اعلام کرد که : ای ملت همه شما را سر کار گذاشته بودیم! اما جالب اینجا بود که بعضی ها با این اظهار نظر کارگردان هنوز هم به واقعی بودن فیلم اعتقاد دارند! اما نباید از حق گذشت که فیلم فعالیت های ماوراء طبیعی بسیار هوشمندانه ساخته شده بود. فیلم به شکل کاملا وحشت آوری از ابتدا تا انتها رفته رفته مو را بر تن تماشاگر سیخ می کرد و بالاخره با آن پایان بندی عجیب و غریبش که از یاد هیچ تماشاگری نخواهد رفت به پایان می رسد. مهمترین دلیلی که باعث شد فیلم فعالیت های ماوراء طبیعی تا به این حد ترسناک باشد بدون شک نوع سبک فیلمبرداری و خلق موقعیت های نابی است که پلی توانسته به آن دست پیدا کند. احتمالا شما هم مثل من بعضی شبها ناگهان حس کرده اید که صدایی از بیرون می آید و منشاء آن را هم نمی دانید ، در اینصورت تجربه دیدن فیلم فعالیت های ماوراء طبیعی می تواند تبدیل به کابوس شبانه شما شود!

halloween

 4- هالووین ( 1978 ): جان کارپنتر در سال 1978 فیلمی با هزینه حدود 300000 هزار دلار ساخت که 47 میلیون دلار فروخت. اما دردسری که این فیلم برای سازندگانش به بار آورد ، شیرینی این فروش را برایشان تلخ کرد. این فیلم به شدت توسط خانواده ها محکوم شد و بسیاری بر این باور بودند که این فیلم فقط باعث افزایش خشونت در کشور آمریکا خواهد شد. داستان فیلم از این قرار بود که پسر بچه ای 5 ساله  به نام مایکل میرز در یک شب خواهرش را می کشد و سپس به بیمارستان روانی منتقل می شود اما 16 سال بعد از آنجا فرار می کند و شروع به ادامه قتل هایش می کند. هالووینی که  کارپنتر ساخت بهانه ی خوبی به دست کسانی داد که تا مدتی در شب هالووین آن ماسک مسخره را به صورت بزنند و ملت را بترسانند. اما دیری نپایید که نسخه های متعددی از این فیلم ساخته شد و حتی تا همین سال گذشته نیز ادامه پیدا کرد و رسما تمام اعتبار فیلم را بر باد داد. شخصیت مایکل میرز در این سالها به قدری تکرار شده است که دیگر حوصله هر بیننده ای را سر می برد. فکرش را بکنید که این مایکل میرز بخت برگشته در آخر قسمت هر هالووینی که اکران شده کشته می شود و چند سال بعد دوباره سر و کله اش پیدا می شود و آدم می کشد!. همین جا باید اعتراف کنم آخرین هالووینی که دیدم مربوط به سال 2007 بود که آن را راب زامبی ( واقعا اسمش همین است ) ساخته بود. فرقی که این هالووین با هالووین سال 1978 می کرد این بود که مایکل میرزش خیلی جان سخت تر شده بود!.

the_shining

3- درخشش ( 1980 ) : اقتباس استنلی کوبریک از داستان استیون کینگ ، منجر به خلق شاهکاری به نام درخشش شد. فیلمی که ابتدا زمینه را برای خلق ترس فراهم می کند و سپس تا سر حد مرگ شما را می ترساند. داستان از این قرار است که جک ( جک نیکلسون )  به همراه همسرش وندی ( شلی دوال ) و فرزندشان در زمستان عازم هتلی می شوند تا بتوانند در آنجا به مدت 3 ماه هم به شغل سرایداری بپردازند و هم جک  بتواند داستانی را که می نویسد به پایان برساند اما در ادامه ماجرا جک از یک نویسنده خونسرد تبدیل به روانی به تمام عیار می شود که قصد کشتن خانواده خود را دارد. اگر از تماشاگران سینما بپرسید به شما خواهند گفت یکی از بهترین فیلمهای ترسناکی است که در عمرشان دیده اند، اما اگر از عوامل فیلم ( مخصوصا خانم شلی دوال ) درباره این فیلم بپرسید به شما خواهد گفت که کابوس بوده است! کوبریک این فیلم را با وسواس بسیار زیادی ساخته است. صحنه ای که سیلی از خون در هتل اتفاق می افتد را سه بار گرفت تا بالاخره به صحنه مورد نظرش رسید! ( تمیز کاری این صحنه بعد از هر بار برداشت حدود 9 ساعت به طول می انجامید ) در مواجه با شلی دوال تا حد جنون از او بازی گرفت به نوعی که دوال بعدها گفت که قصد کشتن کوبریک را داشته! اما تمام این اتفاقات برای ما تماشاگرها تبدیل به فیلمی شد که ترس از تک تک دیوارهای هتل آن تراوش می کند. جک نیکلسون در بیاد ماندنی ترین نقش زندگی اش ، به خوبی شخصیت متزلزل جک را به تصویر کشیده است . نوع راه رفتن نیکلسون در هتل کافی است تا بیننده چشمهای خودش را ببنند تا او را نبیند! اما اوج هنرنمایی نیکلسون و البته کوبریک به صحنه ای مربوط می شود که در آن جک با تبر در هتل به دنبال وندی و پسرشان راه افتاده است و آنها از ترس جک در دستشویی مخفی می شوند. اما جک با تبر در را می شکند و بعد هم سرش را از وسط در به داخل آورده و خطاب به وندی می گوید : جانی اومده !

 psycho

2- روانی ( 1960 ) : روانی را باید بهترین فیلم هیچکاک دانست. کارگردانی که عادت داشت روایت فیلمهایش را به شکل غیر معمول انجام دهد. در فیلم روانی داستان از این قرار است که خانم ماریون کران ( با بازی جانت لی ) برای انجام هر چه سریعتر ازدواج با فردی به نام سام لومیس ، پولهای کارفرمایش را می دزد و از شهر خارج می شود. او در میانه راه در یک هتل ظاهرا آرام به نام بیتس که یک جوان به نام نورمن آن را اداره می کند،  توقف می کند تا استراحتی انجام دهد. نورمن به ماریون می گوید که مادرش از نظر روانی متعاد نیست و به همین دلیل با او در کنار این هتل زندگی می کند. ماریون رفته رفته از کار خود پشیمان می شود و شب قبل از خواب تصمیم می گیرد که دوشی بگیرد اما ناگهان مادر دیوانه نورمن از راه رسید و او را در همان حمام می کشد و…. نکته جالب درباره فیلم روانی تغییر شخصیت اصلی در اواسط داستان است. جانت لی ستاره دهه 60 هالیوود در این فیلم ظاهرا در نقش اصلی ظاهر شده است و تا اواسط فیلم نیز به همین روال سپری می شود اما در اواسط داستان ناگهان هیچکاک تصمیم می گیرد که این خانم را بکشد و ادامه داستان را به دست آنتونی پرکینز بسپارد! این شوک ناگهانی بعد از گذشت بیش از 50 سال از زمان ساخته شدن فیلم ، هنوز یکی از کم نظیرترین تصمیماتی است که یک فیلمساز در عالم سینما گرفته است. اما شاهکار هیچکاک به همین ختم نمی شود. او در ادامه با منحرف کردن ذهن تماشاگر از مسیر اصلی داستان و به اشتباه انداختن او در حدس زدن اتفاقات فیلم در 5 دقیقه انتهایی فیلم چنان تماشاگر را غافل گیر می کند که بیننده به کل ماریون و پول دزدی اش را از خاطر می برد!. روانی از جمله فیلمهایی است که از ابتدا تا انتها ترسناک است و برعکس فیلمهای ترسناک امروزی ، ترس لحظه ای به تماشاگر وارد نمی کند. نکته جالب درباره این فیلم این است که بسیاری از افراد بعد از دیدن این فیلم اعلام کردند که دیگر حمام نخواهند رفت!.

exorcist_l

جن گیر ( 1973 ) : چندین سکته قلبی ، ترس از شب ، واکنش منفی روانشناسان نسبت به دیدن این فیلم و…  ثابت می کند که این فیلم در دهه ی 70 میلادی چه بر سر تماشاگران آورد. جن گیر درباره دختر نوجوانی به بود که به شدت از تشنج به خود می پیچید و مادرش نیز بعد از مشورت با پزشک به این نتیجه رسیده بود که کسی نمی تواند دخترش را درمان کند. بنابراین او به توصیه پزشک تصمیم گرفت تا از یک کشیش برای درمان دخترش کمک بخواهد تا شاید این کشیش بتواند اهریمنی که در وجود دخترش جا خوش کرده را خارج کند.این داستان ساده شاید در ابتدا این تصور را در تماشاگر بوجود بیاورد که با فیلمی معمولی سر و کار دارد اما زمانی که با این دختر جنی روبرو می شود تازه متوجه می شود که داستان از چه قرار است! دیالوگهایی که بین رگان ( یا همان دختری که جن در او رسوخ کرده است ) و کشیش برقرار می شود به نوعی تقابل بین عقل و دین است. کشیش سعی دارد تا با کارهای سنتی خود از جمله قرار دادن صلیب در برابر دختر ، خواندن دعا برای شفای دختر بر مشکل او فائق آید اما جن داستان ما زرنگ تر از این حرفاست و بجای گوش کردن به کشیش ، بر روی او استفراق کرده و حتی کارهای او را نقد کرده و به او می فهماند که یک موجود بی خاصیت است! تکان خوردن های ناگهانی تخت  ، چرخیدن 360 درجه ای سر رگان ، خارج شدن بخار از دهان رگان و.. همگی جزو سکانسهای بیاد ماندنی فیلم هستند اما نکته ای که جن گیر را از فیلمهای دیگر ژانر ترسناک جدا می کند دیالوگهای تیز و معناداری بود که بین کشیش و دختر برقرار می شد. متاسفانه بعد از موفقیت فیلم جن گیر به حدی فیلمهای ضعیف و نازلی در ژانر جن و جن گیری ساخته شد که رسما اسم این فیلم را نیز بر باد داد. فیلمهایی از جمله آخرین جن گیری ، یک جن گیری آمریکایی همگی از آثار نازلی بودند که تنها به هدف تسخیر گیشه به سینماها وارد شدند و البته چندان دست خالی هم نرفتند. بهرحال اگر می خواهید که واقعا بترسید و شب را با یک کابوس به پایان برسانید ، فیلم جن گیر را تماشا کنید. یکی از امتیازاتی که فیلم جن گیر نسبت به فیلمهای ترسناک دیگر دارد این است که دوبله فارسی آن نیز موجود می باشد و خوشبختانه دوبله ای که ازاین فیلم وجود دارد توانسته فیلم را یک پله بالاتر از حد معمولش ببرد.

 

میثم کریمی

 

1562 92323

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها