صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم مردان آثار ماندگار ( The Monuments Men )

نقد و بررسی فیلم مردان آثار ماندگار ( The Monuments Men )

p10

« مردان آثار ماندگار » بر اساس رمانی به قلم رابرت ادسن با نام طولانی « مردان آثار ماندگار: قهرمانان متفق، دزدان نازی و بزرگ‌ترین جستجوی گنج در تاریخ » ساخته شده که البته در کشور ما هیچ انتشاراتی آن را ترجمه نکرده است. داستان این رمان که براساس رویدادی واقعی نوشته شده ، حکایت گروهی باستان شناس و موزه دار است که در خلال جنگ جهانی دوم به آلمان می روند تا اشیای عتیقه ربوده شده را به کشورشان بازگردانند. جناب ادسن که نویسنده این رمان هست، نامش در سال 2007 در بین 10 دریافت کننده ” نشان ملی فعالیت های بشری ” قرار گرفت و در این مراسم که در کاخ سفید برگزار شده بود، توانست نشانش را از طرف رئیس جمهور وقت ایالات متحده یعنی جورج بوش دریافت نماید.  

داستان فیلم « مردان آثار ماندگار » نیز درباره همین اثر پرفروش ادسن است و درباره یک گروه از مورخان هنری و عتیقه شناس است که از جانب متفقین مامور می شوند تا به آلمان سراسر جنگ بروند تا آثار هنری را از آلمانی ها بازپس گیرند. این گروه به رهبری فرانک استوکز که حافظ آثار تاریخی است (جورج کلونی) و گروهی شامل یک موزه دار به نام جیمز ( مت دیمون ) ،یک معمار به نام ریچارد کمپبل ( بیل مورای ) ، یک مجسمه ساز به نام والتر گارفیلد ( جان گودمن ) ، یک طراح فرانسوی به نام ژان کلود کلمونت ( ژان دوژاردن ) و یک کارگردان تئاتر به نام پرستون ساویتز ( باب بالابان ) عازم آلمان می شوند تا اجناس با ارزش از جمله نقاشی های هنری را یافته و به هر نحوی به کشور بازگردانندhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/02/phoca_thumb_l_12-b9f.jpg. اما ورود این افراد با اتفاقات غیرمنتظره ای همراه می شود که آنان را به خطوط مقدم جنگ نزدیک میکند و…

« مردان آثار ماندگار » را جورج کلونی کارگردانی کرده و خودش نیز یکی از نویسندگان فیلم بوده است. کلونی علاقه شدیدی به جمع کردن دوستان صمیمی اش در یک فیلم و شلوغ کردن صحنه با حضور دارد. این را می توان از سری فیلمهای ” اوشن ” دریافت اما تجربه ساخت فیلم « مردان آثار ماندگار » ( که اینبار خودِ کلونی کارگردانش هست) کمی متفاوت با تجربه های پیشین کلونی است.

اینبار داستان فیلم واقعی است و ابداً قرار نیست که یک اثر کمدی باشد. فیلم در خلال جنگ جهانی دوم رخ میدهد و یکی از حساس ترین و البته عجیب ترین ماموریت های گروه های وابسته به متفقین را به تصویر می کشد که در یک عملیات نفس گیر قصد بازگرداندن آثار ارزشمند تاریخی را دارند. این داستان پر تعلیق ایجاب میکند که کلونی کمی از عادت های همیشگی خودش مبنی بر دوستانه کردن فضای آثارش خودداری کند و به قول معروف، این اثر را جدی تر بگیرد! اما این اتفاق کم و بیش در این فیلم رخ نداده است.

فیلم « مردان آثار ماندگار » اگرچه یک درام جدی است و قرار نیست که ابداً یک کمدی باشد اما باز هم می توان ردپای شوخی های ” کلونی وار ” را در فیلمhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/02/phoca_thumb_l_5-3c1.jpg مشاهده کرد. این شوخی ها که البته اغلب کلامی هستند و کمتر به موقعیت کشیده می شوند، تا حدودی وجه مستند فیلم را خدشه دار کرده اند. اما خوشبختانه تعداد این شوخی ها در حدی نیستند که « مردان آثار ماندگار » را تبدیل به یک اکشن – کمدی کنند که کلونی همواره عاشق اش بوده!

فیلم از مشکل دیگری هم رنج می برد و آن عدم یکپارچگی در روایت داستان است. « مردان آثار ماندگار » قرار هست اثری تیمی باشد و در واقع فیلم ایجاب میکند که هریک از شخصیت ها به اندازه کافی توسعه پیدا کنند اما این اتفاق متاسفانه در « مردان آثار ماندگار » به خوبی انجام نگرفته است. به عنوان مثال شخصیت هایی که ایفاگر نقش آنها بیل مورای و جان گودمن بوده اند، بیشتر از یک تیپ نیستند و در عوض پرداخت بهتری نصیب نقش جمیز ( که توسط دیمون ایفا می شود ) شده است. همچنین داستانهای فرعی فیلم که تعدادشان هم نسبتاً زیاد هست، روندی سینوسی دارند و به عنوان مثال بخش های فرانسه فیلم ( که کیت بلانشت در آن حضور دارد ) با اینکه قسمت مهمی از فیلم را شامل می شود اما کمی خسته کننده و در تضاد با ریتم کلی فیلم است.

با اینحال خوشبختانه فیلم بازیگرانی دارد که مانند اغلب آثار کلونی، توانسته اند با حضور موفقشان نقاط ضعف اثر ر تا حدودی ا بپوشانند. در دوره ای که مجموعه فیلمهای ” اوشن ” نیز ساخته می شد، همگی بازیگران از جو حاکم بر محیط فیلمبرداری به شدت راضی بودند و به نظر می رسد که این اتفاق در « مردان آثار ماندگار » نیز بار دیگر تکرار شده چراکه تمام بازیگران فیلم در نقشهایشانhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/02/phoca_thumb_l_1-c99.jpg راحت هستند و عدم هماهنگی در میان آنان مشاهده نمی شود. مطابق انتظار، خودِ جورج کلونی و مت دیمون بهترین بازیهای فیلم را انجام داده اند و در کنار آنها بیل مورای و جان گودمن به شدت دوست داشتنی هستند. کیت بلانشت مانند همیشه در نقش خود راحت هست و ژان دوژاردن فرانسوی هم که کلی تلاش کرده به هالیوود بیاید و یک نقش درست و حسابی نصیبش شود، بهرحال توانسته کار خود را انجام دهد؛ البته به نظر من دوژاردن در همان حالت صامت حضور بهتری در جلوی دوربین دارد!

« مردان اثر ماندگارِ » جورج کلونی، علی رغم مشکلاتی که در روایت داستان دارد، اثری جذاب و تماشایی هست و مخصوصاً برای طرفداران اثار جنگ جهانی دوم که اینروزها تعدادش در سینما کم شده، می تواند یک اتفاق خوب باشد. فیلمبرداری و تدوین یکی از نکات مثبت و ارزشمندِ فیلم بوده و طراحی لباس و صحنه نیز چشم نواز است. اگر طرفدار آثار ” دور همی ” جورج کلونی نظیر سری « اوشن » هستید ، از دست دادن « مردان اثر ماندگار » می تواند یک فرصت از دست رفته برای شما تلقی شود؛ البته به اشتباه نیفتید! این فیلم قرار نیست یک « اوشن » دیگر باشد!

6                                    Photo Gallery                                            trailer icon

منتقد : میثم کریمی                                                      

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!       Anj232525

 

مردان آثار ماندگار : The Monuments Men

کارگردان : George Clooney

نویسنده : George Clooney ، Grant Heslov

بازیگران :         

George Clooney…Frank Stokes

Matt Damon…James Granger

Bill Murray…Richard Campbell

Cate Blanchett…Claire Simone

John Goodman…Walter Garfield

Jean Dujardin…Jean Claude Clermont

و…

ژانر : اکشن – بیوگرافی

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 118 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها